Buigbare telefoons, is het de toekomst?

We zijn aangekomen in 2020 en er is een nieuwe revolutie op de telefoonmarkt aan de gang. Stel je voor je zit op de bank een film te kijken op je tablet. Vervolgens moet je de trein naar school pakken. Je pakt je tablet, vouwt hem op en steekt hem in je zak. Dit is de toekomst van de telefonie, opvouwbare telefoons. 

Welke merken hebben al foldable phones?

In 2019 zagen we de introductie van opvouwbare telefoons. De merken Huawei, Samsung en Royole hebben al een opvouwbare telefoon op de markt gebracht. Van het merk Royole heb je misschien nog nooit gehoord, wat ook niet zo gek is. Royole is namelijk een Chinese telefoonfabrikant. En geloof het of niet maar Royole was de eerste fabrikant die het voor elkaar kreeg om een opvouwbare telefoon op de markt te brengen. De FlexPai, zoals het toestel heet, is uniek ten opzichte van de opvouwbare telefoons van Samsung en Huawei. Hij is namelijk niet horizontaal opvouwbaar, maar juist verticaal. De prijs van het toestel ligt ook een stuk lager op rond de 1.400 euro. Dit scheelt ruim 600 euro met de modellen van Samsung en Huawei. Een fabrikant waar we nog niks van hebben gehoord is LG. Dit komt redelijk onverwacht voor veel kenners aangezien LG al ervaring had met het fabriceren van gebogen telefoons.

Wat kunnen we nog verwachten in de toekomst?

Nu is de komst van de opvouwbare telefoons al een hele ontwikkeling. Toch verwachten de kenners dat de ontwikkeling pas net begint. Giganten als LG en Apple hebben bijvoorbeeld nog geen modellen gelanceerd. Meer kunnen we echter verwachten van de chinese fabrikanten. Telefoonfabrikanten Oppo en Xiaomi werken erg hard om ook opvouwbare telefoons op de markt te brengen. Het voordeel van deze merken is dat de vraagprijs van de toestellen ver onder die van de bekende merken ligt.


Kortom, de ontwikkeling van opvouwbare telefoons is al goed op weg. Er is echter nog veel meer te verwachten van verschillende bekende en minder bekende fabrikanten. De telefoonmarkt is aan het veranderen en voor de consumenten ziet het er spannend en rooskleurig uit.